• Home
  • Verhalen
    METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART
    Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport
    Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven
    Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa
    Brussels Airport: the preferred European pharma gateway Brussels Airport: the preferred European pharma gateway
    De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen

    Bekijk meer verhalen

  • Visie 2040

    De wereld in 2040
    De wereld in 2040

    • Globale trends 
    • Trends in de luchtvaart 

    Evenwichtige aanpak
    Evenwichtige aanpak

    • Duurzame en evenwichtige ontwikkelingen 
    • Open dialoog 

    Opportuniteiten voor België
    Opportuniteiten voor België

    • Fundamentele doelen voor België 
    • Strategisch belang Brussels Airport 
    • Wat Brussels Airport kan doen voor België 

    Ontwikkeling Brussels Airport
    Ontwikkeling Brussels Airport

    • Terminal en gatecapaciteit 
    • Baaninfrastructuur 
    • Economisch centrum 
    • Logistiek platform 
    • Intermodale hub 
    • Interactieve 2D-plannen 
  • Nieuws
  • Galerij
  • Woord van de CEO
  • Woord van de CEO
  • Wat is een strategische visie?
  • Wat is een strategische visie?
  • Forum 2040
  • Forum 2040
NL FR EN
Logo Brussels Airport 2040

Brussels Airport 2040 - Connecting with the future

Menu icon MENU
Logo Brussels Airport 2040

Brussels Airport 2040 - Connecting with the future

  • Home
  • Visie 2040
  • Verhalen
  • Nieuws
  • Galerij
    • NL
    • FR
    • EN
  • Zoek
Close menu
METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART
Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport
Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven
Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa
Brussels Airport: the preferred European pharma gateway Brussels Airport: the preferred European pharma gateway
De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen

Bekijk meer verhalen

Close menu

De wereld in 2040
De wereld in 2040

  • Globale trends 
  • Trends in de luchtvaart 

Evenwichtige aanpak
Evenwichtige aanpak

  • Duurzame en evenwichtige ontwikkelingen 
  • Open dialoog 

Opportuniteiten voor België
Opportuniteiten voor België

  • Fundamentele doelen voor België 
  • Strategisch belang Brussels Airport 
  • Wat Brussels Airport kan doen voor België 

Ontwikkeling Brussels Airport
Ontwikkeling Brussels Airport

  • Terminal en gatecapaciteit 
  • Baaninfrastructuur 
  • Economisch centrum 
  • Logistiek platform 
  • Intermodale hub 
  • Interactieve 2D-plannen 

Meest gestelde vragen

De dialoog ligt aan de basis van onze Strategische Visie 2040. Sinds de lancering van de website Brussels Airport 2040, ontvingen wij een honderdtal vragen en mails die we individueel behandeld hebben. Hier vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen terug.

Is uw plan realistisch in een regio die qua mobiliteit al zo onder druk staat?

Ons doel is om tegen 2040 een 50-50 modale verdeling te realiseren. Dat betekent dat slechts 50% van de verplaatsingen naar de luchthaven nog zullen plaatsvinden met privéwagens. We zetten dus volledig in op openbaar vervoer en betere fietsverbindingen. Dat gevarieerd aanbod aan vervoersmodi is voor de regio rond de luchthaven een absolute troef. De auto blijft, ook in de toekomst, een groot deel van de verplaatsingen van en naar de luchthaven voor zijn rekening nemen. Om de Brusselse Ring extra te ontlasten is een nieuwe toegangsweg aan zone zuid van de luchthaven een mogelijke oplossing. Het gevarieerde aanbod van allerlei diensten maakt het de gebruiker gemakkelijk. Denk maar aan de gedecentraliseerde bagage drop off, de gedecentraliseerde parking voor passagiers en luchthavenpersoneel, de gratis luchthaven shuttle, en nog veel meer.

Een grotere luchthaven betekent meer passagiers, meer werknemers, meer mensen die naar Brussels Airport komen. Hoe gaan jullie de vooropgestelde 50-50 modale split werkelijk realiseren?

Brussels Airport Company zet met nadruk in op openbaar vervoer, gedeeld vervoer zoals carsharing, en betere fietsverbindingen. 

Om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren, plant Brussels Airport een integratie van de verbinding van alle vervoersmiddelen in de terminal. Passagiers zullen rechtstreeks toegang hebben tot de vertrekhal en pendelaars zullen zich vlot kunnen verplaatsen van het ene vervoermiddel naar het andere. Deze intermodale hub zal verder ontwikkeld worden door de implementatie van extra treinen en bussen, twee nieuwe tramlijnen en de uitbouw van een netwerk van fietspaden. Ook de dienst voor carsharing wordt verder ontwikkeld. Op die manier zullen passagiers en pendelaars meer mogelijkheden hebben om naar de luchthaven te komen en zo zullen ze hun traject gemakkelijk kunnen aanpassen.

Wat gaan jullie doen met de parkeergelegenheid op en rond Brussels Airport? Veel bedrijven zullen zich bij jullie vestigen, er is veel plaats voor vastgoedprojecten, etc. Waar kunnen al die mensen hun auto kwijt?

Brussels Airport zal de parkeermogelijkheden op de luchthaven beperkt uitbreiden. Hierbij kijkt men voornamelijk naar parkings op een iets verdere afstand van de terminal, zoals een parking aan Brucargo, en ook aan de zuidkant van de luchthaven. Van daaruit worden de automobilisten/passagiers dan met een airportshuttle naar de luchthaven gebracht. Daarnaast willen we ook samenwerken met de openbaarvervoersoperatoren om parkings aan belangrijke vervoersknooppunten uit te bouwen.

De aanleg van parkings wordt gelinkt aan de groei van de luchthaven. Ze komen er alleen wanneer we ervaren dat de bestaande parkings niet meer volstaan voor het groeiend aantal reizigers en werknemers. We zullen wel steeds een groter gebruik van openbaar vervoer, gedeeld vervoer en de fiets stimuleren.

In 2000 waren er 326 000 vliegbewegingen met de huidige configuratie van de banen. Hoe verklaart u dat men de taxibaan of zelfs de startbaan moet verlengen terwijl er vandaag 30% minder vliegbewegingen zijn?

Het verschil met vroeger is dat de pieken tegenwoordig veel groter zijn. Er zijn veel meer vliegbewegingen in de piekuren dan vroeger. Het huidige gebruik van de start- en landingsbanen maakt het onmogelijk om te voldoen aan het groeiende passagiersaantal en het groeiende aantal luchtvaartmaatschappijen tijdens de piekuren, voornamelijk 's ochtends en op het einde van de namiddag. Als uitbater van de luchthaven is het onze taak om de capaciteit van de banen te garanderen en tijdig te investeren, om aan de vraag van de markt te voldoen.

In beide opties zal er een ruimtelijke impact zijn op de omgeving. Heeft u al scenario’s bedacht om de mensen die impact ondervinden te vergoeden?

De Strategische Visie 2040 is een visie en geen uitgewerkt plan. Eens de uitwerking van start gaat, zal er samen met de verantwoordelijke overheden gezocht worden naar welke maatregelen we kunnen nemen om de mensen die impact ondervinden te vergoeden. Bovendien zijn er ook nog verschillende inspraakmogelijkheden voor belanghebbenden voorzien. Van zodra we in de concrete planningsfase gaan zullen we dus in dialoog gaan met de betrokken mensen om suggesties te onderzoeken.

Kan men niet voor heel België dezelfde geluidsnormen hanteren?

Het zou zeer logisch zijn dat er een stabiel operationeel kader geldt voor het hele land. Dat zou leiden tot meer eerlijke concurrentie: zo zouden alle Belgische luchthavens gebonden zijn aan dezelfde regels. Maar milieu is in onze federale staatsstructuur een gewestelijke materie. Daarop baseert het Brussels Gewest zich om eenzijdig geluidsnormen op te leggen. Ook voor de omwonenden is stabiliteit en voorspelbaarheid belangrijk. Daarom is het zo belangrijk dat de gewesten en de federale regering tot een akkoord komen.

Waarom hebben jullie de inschrijvingen voor Forum 2040 opnieuw geopend?

Het aantal inschrijvingen voor Forum 2040 bij de lancering was een groot succes. Nu de datum van de eerste sessie nadert, leek het ons belangrijk om de kandidaturen opnieuw open te stellen gezien de vele aanvragen die we kregen en vooral omdat we ervan uitgaan dat sommige geïnteresseerden nu een beter zicht hebben op hun beschikbaarheden. 

Forum 2040 is eerst en vooral een platform voor dialoog, dat openstaat voor alle belangstellenden die gemotiveerd zijn hieraan op een constructieve manier mee te werken.

Welke criteria spelen een rol in de effectieve selectie van de deelnemers aan het Forum?

Forum 2040 streeft naar een evenwichtige samenstelling op basis van de motivatie, het profiel en de woonplaats van de deelnemers. Het is dus op basis hiervan dat de leden van de onafhankelijke jury de deelnemers zullen kiezen.

Hoe onafhankelijk is dit proces echt?

Brussels Airport Company heeft het initiatief genomen voor Forum 2040 en heeft het hele proces op poten gezet om de redenen die uiteengezet worden op de site www.brusselsairport2040.be. Brussels Airport Company is verantwoordelijk voor het faciliteren van dit proces met de hulp en het advies van experten ter zake. De bedoeling van dit overleg is te komen tot een genuanceerde dialoog die nuttige feedback oplevert voor Brussels Airport Company. Brussels Airport Company heeft geen enkel belang bij een proces dat niet correct zou verlopen. De bijdrage van de deelnemers is dus essentieel om tot een constructief debat te komen waarin elke opinie wordt gerespecteerd.

Wordt er een spottersplaats voorzien? 

We zijn de spotters niet vergeten in onze strategische visie. Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe initiatieven rond de spotterswerking van Brussels Airport? Schrijf u in voor de nieuwsbrief via spotters@brusselsairport.be.

Waar kan ik de constructieplannen vinden? Staan deze online?

Op dit moment bestaan er nog geen plannen. Brussels Airport 2040 is een strategische visie die als basis zal dienen voor een dialoog met alle betrokken partijen: omwonenden, politici, bedrijven… De 3D beelden zijn geen definitieve plannen. Deze beelden, die worden gebruikt op de website en op Flickr dienen enkel om een beeld te geven van hoe de luchthaven er in 2040 zou kunnen uitzien. Het gaat niet om projecten die zijn goedgekeurd. Deze beelden zijn bijgevolg geen plannen in uitvoering.

Is het mogelijk meer info te krijgen over de vluchtroutes?

Alle informatie in verband met vliegroutes en baangebruik kunt u vinden op www.batc.be. Wij zijn niet in staat u de vliegroutes in geval van verlenging van de baan te geven, aangezien deze worden vastgelegd door de federale regering. In onze strategische visie voorzien we dat we een capaciteit van 93 bewegingen per uur nodig zullen hebben tijdens de piekmomenten en dat in alle weersomstandigheden.

Verschillende onafhankelijke studiebureaus hebben de geluidsimpact van beide opties bestudeerd. Daarvoor hebben ze zich gebaseerd op bestaande vliegroutes. De resultaten van deze studies zullen worden besproken in het kader van Forum 2040, net als mogelijke maatregelen om hinder te beperken.

Zal deze grote evolutie voordelen hebben voor het operationele personeel?

Eén van de belangrijkste punten van onze strategische visie is de creatie van duizenden jobs, direct en indirect. Duizenden jobs in de meest uiteenlopende vakgebieden, toegankelijk voor het merendeel van de werknemers, ongeacht hun studieniveau. Op het vlak van luchthavenjobs zal het aantal jobkansen dan ook alleen maar toenemen.

Mijn vraag gaat over optie B, « de verlenging van de piste 07R/25L »: Welk voordeel heeft deze tegenover optie A? Laat een langere piste het toe om de frequentie van vertrekkende en landende vluchten op te drijven of wordt dit gedaan om grotere vliegtuigen te kunnen ontvangen?

Zowel operationeel als qua capaciteit zijn beide opties evenwaardig. Het verschil tussen optie B en optie A is dat bij optie B het punt waarop de vliegtuigen loskomen van de startbaan 07R/25L 900 meter naar het oosten verplaatst zou worden, waardoor ze boven het luchthaventerrein aan hoogte winnen en het luchtgeluid bijgevolg vermindert. De impact op het grondgeluid en de ruimtelijke impact zijn dan weer belangrijker voor optie B dan voor optie A. 

Bij alternatief baangebruik, wordt de touchdown zone – de zone waarin de wielen de baan raken – verplaatst. Vliegtuigen in de aanvliegzone van baan 07R zullen zich op grotere hoogte bevinden dan vandaag wat het luchtgeluid in de aanvliegzone vermindert. De impact op het grondgeluid en de ruimtelijke impact zijn dan weer belangrijker voor optie B dan voor optie A.

Logo 2040
  • Woord van de CEO
  • Wat is een strategische visie?
  • Forum 2040
  • Bezoek Brussels Airport 2040
  • FAQ

De wereld in 2040

  • Globale trends
  • Trends in de luchtvaart

Evenwichtige aanpak

  • Duurzame en evenwichtige ontwikkelingen
  • Open dialoog

Opportuniteiten voor België

  • Fundamentele doelen voor België
  • Strategisch belang Brussels Airport
  • Wat Brussels Airport kan doen voor België

Ontwikkeling Brussels Airport

  • Terminal en gatecapaciteit
  • Baaninfrastructuur
  • Economisch centrum
  • Logistiek platform
  • Intermodale hub

Verhalen

  • METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART
  • Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport
  • Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven
  • Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa
  • Brussels Airport: the preferred European pharma gateway
  • De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen
  • Gepassioneerde werknemers op een unieke locatie
  • Vlot naar Brussels Airport
  • Snelheid en kwaliteit: logistieke partners op de luchthaven
  • De wereld aan uw voeten
  • Alles binnen handbereik in een mum van tijd
  • NL
  • FR
  • EN
  • Contact
  • Nieuws
  • Galerij
  • Uw mening telt
  • Disclaimer
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid