
Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa
Een internationale luchthaven die rechtstreeks in verbinding staat met de hele wereld is een grote troef voor de economische en culturele ontwikkeling van een stad. Alle specialisten zijn het daarover eens.
1. Het toerisme aanwakkeren
Het Brussels agentschap voor toerisme visit.brussels streeft in zijn strategisch plan ‘Be Welcome, be.brussels’1 naar tien miljoen overnachtingen in Brussel in 2020. Vandaag zijn dat er ongeveer zeven miljoen per jaar. Om die doelstelling te behalen moet onze hoofdstad meer toeristen uit andere continenten aantrekken. De beste manier om dat te doen is rechtstreekse vluchten aanbieden naar steden op deze continenten. Zo bracht de route Brussel-Tokio, die eind 2015 werd ingehuldigd door All Nippon Airways (ANA), meer Japanse toeristen naar onze hoofdstad.
2. De export ondersteunen
Een van de doelstellingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in zijn strategie 20252, is de intensifiëring van de economische en handelsrelaties tussen Brusselse bedrijven en buitenlandse partners. “Aangezien België een kleine markt is, kan enkel in de expansie van de ondernemingen en nieuwe tewerkstelling worden voorzien door zich op het buitenland te richten”, onderstreept de Brusselse regering in dit document. Iedere nieuwe rechtstreekse verbinding vanuit Brussels Airport creëert nieuwe exportmogelijkheden voor de Brusselse bedrijven.
3. Buitenlandse bedrijven aantrekken in Brussel
Een ruim aanbod aan verbindingen naar de rest van de wereld is meer dan ooit onmisbaar om investeerders aan te trekken en ervoor te zorgen dat nieuwe bedrijven zich in Brussel komen vestigen. Als Brussel die kans niet grijpt, dan zullen onze buurlanden dat ongetwijfeld wel doen. Luchthavens als Schiphol en Frankfurt liggen overigens al flink voorop.
4. Werkgelegenheid creëren
Vandaag is Brussels Airport de grootste Brusselse werkgever in de privésector, met ongeveer 3000 rechtstreekse Brusselse werknemers en nog eens minstens 6000 onrechtstreekse arbeidsplaatsen, voornamelijk in het toerisme en de horeca. De komende jaren zal Brussels Airport blijven groeien in hetzelfde tempo als de luchtvaartsector in Europa. Deze groei is noodzakelijk om het aantal arbeidsplaatsen voor Brusselaars op Brussels Airport significant te verhogen.
5. De status van Brussel als internationale hoofdstad behouden
Brussel is wereldwijd de belangrijkste diplomatieke hoofdstad, onder meer omdat de Europese instellingen en het NAVO-hoofdkwartier er gevestigd zijn. Ook heel wat binnen- en buitenlandse ondernemingen hebben hun hoofdkantoor in Brussel, waardoor het zich zelfs de grootste congresstad ter wereld mag noemen, vóór Singapore, Seoel en Parijs3. Als Brussel die belangrijke internationale rol wil behouden, is het dus essentieel dat het zijn connectiviteit met de rest van de wereld blijft versterken.
1http://visitbrussels.be/bitc/static/front/img/db/pdf_34778.pdf
2http://strategie2025.brussels/
3https://visit.brussels/binaries/content/assets/pdf/2017-06-13-cp-uia-report-en.pdf