• Home
  • Verhalen
    METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART
    Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport
    Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven
    Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa
    Brussels Airport: the preferred European pharma gateway Brussels Airport: the preferred European pharma gateway
    De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen

    Bekijk meer verhalen

  • Visie 2040

    De wereld in 2040
    De wereld in 2040

    • Globale trends 
    • Trends in de luchtvaart 

    Evenwichtige aanpak
    Evenwichtige aanpak

    • Duurzame en evenwichtige ontwikkelingen 
    • Open dialoog 

    Opportuniteiten voor België
    Opportuniteiten voor België

    • Fundamentele doelen voor België 
    • Strategisch belang Brussels Airport 
    • Wat Brussels Airport kan doen voor België 

    Ontwikkeling Brussels Airport
    Ontwikkeling Brussels Airport

    • Terminal en gatecapaciteit 
    • Baaninfrastructuur 
    • Economisch centrum 
    • Logistiek platform 
    • Intermodale hub 
    • Interactieve 2D-plannen 
  • Nieuws
  • Galerij
  • Woord van de CEO
  • Woord van de CEO
  • Wat is een strategische visie?
  • Wat is een strategische visie?
  • Forum 2040
  • Forum 2040
NL FR EN
Logo Brussels Airport 2040

Brussels Airport 2040 - Connecting with the future

Menu icon MENU
Logo Brussels Airport 2040

Brussels Airport 2040 - Connecting with the future

  • Home
  • Visie 2040
  • Verhalen
  • Nieuws
  • Galerij
    • NL
    • FR
    • EN
  • Zoek
Close menu
METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART
Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport
Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven
Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa
Brussels Airport: the preferred European pharma gateway Brussels Airport: the preferred European pharma gateway
De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen

Bekijk meer verhalen

Close menu

De wereld in 2040
De wereld in 2040

  • Globale trends 
  • Trends in de luchtvaart 

Evenwichtige aanpak
Evenwichtige aanpak

  • Duurzame en evenwichtige ontwikkelingen 
  • Open dialoog 

Opportuniteiten voor België
Opportuniteiten voor België

  • Fundamentele doelen voor België 
  • Strategisch belang Brussels Airport 
  • Wat Brussels Airport kan doen voor België 

Ontwikkeling Brussels Airport
Ontwikkeling Brussels Airport

  • Terminal en gatecapaciteit 
  • Baaninfrastructuur 
  • Economisch centrum 
  • Logistiek platform 
  • Intermodale hub 
  • Interactieve 2D-plannen 

Investeren in baaninfrastructuur om de groeikansen te benutten

De komende decennia liggen er grote groeikansen voor Brussels Airport en onze economie in het verschiet. Meer mensen gaan met het vliegtuig op vakantie, meer mensen zullen reizen voor zaken en er zullen meer producten wereldwijd met het vliegtuig vervoerd worden.

Volgens de prognoses zullen het aantal passagiers en het cargovolume op Brussels Airport verdubbelen, maar met minder vliegbewegingen dan in 2000, dit dankzij grotere vliegtuigen die tegelijk stiller zijn. Ook de bezettingsgraad zal naar verwachting verder toenemen.

Brussels Airport trekt als hub-luchthaven nu al de nieuwste generatie vliegtuigen aan, zoals Boeing 787 Dreamliner en Airbus 350. Deze energiezuinige en geluidsarme toestellen kunnen Brussel zonder tussenstop verbinden met een groot deel van de rest van de wereld.

Het huidige gebruik van de bestaande start- en landingsbanen volstaat in de toekomst niet om aan de groeiende vraag tijdens piekuren1 op de luchthaven te voldoen.

Piekuren zijn uren waarop veel passagiers, en dus ook de luchtvaartmaatschappijen, met hun vlucht willen vertrekken of aankomen. Om heen en weer te reizen tussen twee bestemmingen, of om een andere vlucht te nemen. 

Tijdens deze piekuren, voornamelijk in de ochtend en in de late namiddag, heeft Brussels Airport niet genoeg capaciteit om aan de toekomstige vraag van luchtvaartmaatschappijen en passagiers te kunnen voldoen. Daarvoor moet het baangebruik geoptimaliseerd worden en zijn vanaf 2020 infrastructuuraanpassingen nodig zodat de luchthaven in 2025 wel aan deze vraag kan beantwoorden.

Als luchthavenuitbater is het immers onze opdracht om de baancapaciteit te waarborgen en tijdig de nodige investeringen te doen om aan de vraag van passagiers en luchtvaartmaatschappijen te voldoen2. 

Geleidelijke capaciteitsuitbreiding tot 93 bewegingen per uur

Volgens onze berekeningen zullen in alle weersomstandigheden tot 84 bewegingen per uur tegen 2025 en 93 bewegingen per uur tegen 2040 nodig zijn om te kunnen voldoen aan de marktvraag. 

Deze berekeningen zijn gebaseerd op de voorspelde gemiddelde Europese groei. 

Momenteel ligt de capaciteit op 74 bewegingen per uur. Brussels Airport wil deze capaciteit in 2 stappen optrekken.

Stap 1: Optimaliseren van het huidig baangebruik

Stap 2: Aanpassen van de huidige baaninfrastructuur

Om onze reizigers en bedrijven meer connectiviteit te bieden met de rest van de wereld, wil Brussels Airport de capaciteit van haar banen uitbreiden. De luchthaven wil deze capaciteitsuitbreiding realiseren met een evenwichtige aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de behoeften van de economische actoren en van de omwonenden. De luchthaven gaat daarom een brede dialoog aan met alle betrokkenen. 

Bekijk op deze interactieve 2D-plannen hoe de Strategische Visie van Brussels Airport Company zich concreet vertaalt in een gefaseerde aanpassing van de infrastructuur.

1 Piekcapaciteit is het maximale aantal vliegbewegingen per uur, rekening houdend met de configuratie van de start- en landingsbanen 

2 Koninklijk besluit 21/06/2004, art. 4

Logo 2040
  • Woord van de CEO
  • Wat is een strategische visie?
  • Forum 2040
  • Bezoek Brussels Airport 2040
  • FAQ

De wereld in 2040

  • Globale trends
  • Trends in de luchtvaart

Evenwichtige aanpak

  • Duurzame en evenwichtige ontwikkelingen
  • Open dialoog

Opportuniteiten voor België

  • Fundamentele doelen voor België
  • Strategisch belang Brussels Airport
  • Wat Brussels Airport kan doen voor België

Ontwikkeling Brussels Airport

  • Terminal en gatecapaciteit
  • Baaninfrastructuur
  • Economisch centrum
  • Logistiek platform
  • Intermodale hub

Verhalen

  • METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART
  • Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport
  • Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven
  • Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa
  • Brussels Airport: the preferred European pharma gateway
  • De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen
  • Gepassioneerde werknemers op een unieke locatie
  • Vlot naar Brussels Airport
  • Snelheid en kwaliteit: logistieke partners op de luchthaven
  • De wereld aan uw voeten
  • Alles binnen handbereik in een mum van tijd
  • NL
  • FR
  • EN
  • Contact
  • Nieuws
  • Galerij
  • Uw mening telt
  • Disclaimer
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid